Clicky

الگوی روانشناسی رفتاری برای تشخیص افراد مستعد یادگیری واقعی

 

 یک الگوی روانشناسی رفتاری برای تشخیص افراد مستعد یادگیری واقعی (و نه باتجربه‌های لجوج) طراحی کردم که بتونیم ازش برای انتخاب همدیگر استفاده کنیم:


 الگوهای رفتاری شاگرد مستعد یادگیری (مبتدی واقعی، اما مستعد رشد سریع)

 

1.  ذهن کنجکاو و باز (Open-minded Curiosity)

  • دائم سوال می‌پرسه اما نه برای "تایید گرفتن"، بلکه برای "فهمیدن".

  • وقتی چیزی رو نمی‌فهمه، نمی‌ترسه بگه "نمی‌دونم".

  • دنبال درک چرایی قضایاست، نه صرفاً گرفتن سیگنال.

2.  آمادگی برای تمرین و خطا (Trial Mentality)

  • می‌پذیره که مسیر یادگیری شامل اشتباه کردنه.

  • از تمرین‌های کوچک استقبال می‌کنه حتی اگر جواب نده.

  • به دنبال فهم سازوکار سیستم‌هاست، نه فقط نتایج فوری.

3.  گوش دادن فعال (Active Listening)

  • وقتی داری توضیح می‌دی، وسط حرف نمی‌پره.

  • پاسخ‌هاش نشون می‌ده واقعاً دقت کرده.

  • اگر چیزی رو نفهمه، با دقت می‌پرسه بدون اینکه جبهه بگیره.

4.  درک سلسله‌مراتبی مطالب (Sequential Thinking)

  • می‌تونه مفاهیم قبلی رو با جدیدها پیوند بده.

  • نمی‌پره وسط موضوعات بدون پایه‌سازی.

  • علاقه‌منده ساختار یادگیری رو بفهمه و بر اساس اون جلو بره.

5.  تمرکز روی فرآیند، نه فقط سود (Process-Oriented)

  • وقتی ازش می‌پرسی هدفش چیه، فقط نمی‌گه “پول درآوردن”.

  • مشتاقه که ابتدا «درک کنه» تا بعداً «درآمد بسازه».

  • درک می‌کنه که یادگیری یعنی تغییر ذهنیت، نه فقط یاد گرفتن ابزار.


 شاخص‌های رفتاری کسانی که نباید وارد مسیر آموزش شوند (به‌ویژه باتجربه‌ها)

1. ذهن بسته با سواد قبلی

  • دائم می‌گه: «من خودم اینو بلدم»، یا «ما قبلاً این‌طور کار می‌کردیم».

  • یادگیری رو تهدیدی برای «اعتبار قبلی خودش» می‌بینه.

  • بیشتر در حال مقایسه و نقده تا یادگیری.

2.  عجول و نتیجه‌گرا

  • فقط دنبال سود فوریه و حاضر نیست مسیر یادگیری رو طی کنه.

  • می‌پرسه: «چقدر طول می‌کشه پول دربیارم؟»

  • اگر در اولین تمرین نتیجه نگیره، رها می‌کنه یا سرزنش می‌کنه.

3.  نمی‌تونه گوش بده

  • وسط حرف می‌پره یا حرفتو کامل نمی‌شنوه.

  • دائم دنبال تأیید گرفتن از دانسته‌های قبلی خودشه.

  • به‌جای یاد گرفتن، دنبال اثبات خودش به معلمه.


 پیشنهاد برای شروع آموزش

«من دنبال کسانی هستم که واقعاً می‌خوان یاد بگیرن، نه کسانی که فکر می‌کنن از قبل بلدن. چون این مسیر برای ساختن ذهنی تازه است، نه اثبات روش‌های قدیمی.»

اگر شرایط بالا رو داری وقت رو از دست نده


نویسنده :   مجتبی نایب پور

تاریخ : 1404/05/14